Retourzending webwinkel. Kapot of vuil?

Vandaag kreeg ik een vreemde vraag van een onderneemster met een eigen webwinkel. Zij had naar een klant een aantal kledingstukken gestuurd, waaronder twee dure jasjes. Deze jasjes werden een week later teruggestuurd omdat ze de klant niet bevielen. Maar… tussen de jasjes zat vuil ondergoed. Is zij nu verplicht de zending terug te nemen?

Het is waar dat klanten van een webwinkel gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht. Dat wil zeggen dat zij binnen 14 dagen weer van de koop af kunnen, zonder daarvan een reden op te geven. Van deze regel kan worden afgeweken, als het bijvoorbeeld gaat om bederfelijke waar of op maat gemaakte producten.

De consument heeft wel de plicht om goed voor de goederen te zorgen in de periode dat hij houder is van de spullen. Kleding mag dus niet gedragen worden, maar wel gepast. De kledingstukken of andere artikelen moeten schoon, vlekvrij en zonder beschadigingen worden teruggestuurd. Een vuistregel is dat je met de kleding hetzelfde mag doen als wanneer je het zou passen in een ‘echte’ winkel.

Jasjes waar gedragen ondergoed tussen zit, kan niet zonder meer aan iemand anders verkocht worden. Dat betekent dus dat de jasjes eerst gereinigd moeten worden, in een wasmachine of bij een stomerij. Bovendien zijn de items dan niet nieuw meer en dalen ze in waarde. Kortom, een flinke tegenvaller voor de webwinkelondernemer. Maar, deze kosten mogen worden doorberekend aan de klant. Hij heeft er tenslotte niet goed voor gezorgd.

Wat mag je dan doorberekenen? Allereerst de daadwerkelijke kosten van het reinigen. Maar daar bovenop ook de waardevermindering van de goederen. Volgens de Thuiswinkelorganisatie hoef je bij het optellen van deze kosten niet heel voorzichtig te zijn. Zolang het maar redelijk en billijk is. Zo zou het ook mogelijk zijn om de schade voor 100% op de klant te verhalen, bijvoorbeeld als de jasjes niet gereinigd kunnen worden.

Kortom, in onze wetgeving worden consumenten weliswaar goed beschermd, maar dat wil niet zeggen dat je als ondernemer zomaar alles moet accepteren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Oppas of Gastouder? Dit zijn de verschillen!

Diploma-eisen in België